Neostrada stanieje w 2 kwartale 2010.

Maciej Witucki ( prezes Telekomunikacji Polskiej S.A) zapowiada spore obniżki flagowego produktu najważniejszego produktu tego telekomu, jakim jest niewątpliwie Neostrada TP. Obniżki, maja nie być kosmetyczne, do jakich zmian przygotowała nas Telekomunikacja Polska, mówi się nawet o 25 % obniżkach na usłudze.

Zapewne znajdą się osoby, które zadadzą sobie pytanie, „Dlaczego dopiero w 2 kwartale 2010 roku?”. Odpowiedź jest prosta, wtedy ma zacząć funkcjonować porozumienie między TP a UKE. W porozumieniu tym zawarty jest zapis o zmianach w rozliczeniu między-operatorskim. Zamiast metody stosowanej obecnie retail minus (czyli cena detaliczna w promocji minus 51%), ma mieć miejsce system cost plus (czyli cena ustalana na podstawie ponoszonych kosztów wraz z kontrolą marży). Taka ugoda jest bardzo dobrą wiadomością dla Telekomunikacji Polskiej a to, dlatego że aktualny model rozliczeń nie pozwalał tej firmie na zdrową konkurencją cenową z dzierżawcami łącza. Ponieważ każda obniżka cennika TP skutkowała obniżeniem stawek dla alternatywnego operatora.

Eksperci zapatrują się na tą obniżkę negatywnie. Uważają, że obniżka będzie niewielka, albo podyktowana koniecznością zakupu dodatkowych produktów. Według analityków znaczne obniżenie Neostrady jest drogą donikąd,. Spowoduje tylko zmniejszenie wskaźnika ARPU (czyli średniego przychodu przypadającego na jednego abonenta), a to z kolei doprowadzi do dużych strat w budżecie operatora, co w perspektywie długoterminowej nie jest dobre. Eksperci zgodnie uważają, że TP powinna skupić się raczej na podnoszeniu klientom szybkości przesyłu niż na wojnach cenowych z konkurencja. Na chwilę obecną standardem w TP jest prędkość świadczenia usługi na poziomie 512 kbps lub 1024, co jeszcze na chwile obecna wystarcza, natomiast już teraz trzeba się liczyć z tym, że lada chwila takie łącza będą za wolne. W Europie zachodniej najwolniejsze usługi zaczynają się aktualnie od prędkości 4 mbps.

Prawdopodobnie z zakończeniem się starego systemu rozliczeń między-operatorskich z oferty TP znikną również gadżety typu drukarka i nawigacja GPS, czym teraz TP stara się uatrakcyjnić swoją ofertę nie obniżając ceny detalicznej za usługę. Gdy rozliczenie retail minus przejdzie do historii TP będzie mogła dowolniej kształtować cenę detaliczną usługi.

2 komentarze

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*