Nowe prawo telekomunikacyjne – przeniesienie numeru w 1 dzień.
|Dnia 6.07.2009 weszło w życie nowe prawo telekomunikacyjne, które jest bardziej dostosowane do unijnych wymogów. Prawo to daje operatorom telekomunikacyjnym pewne prawa – na przykład brak konieczności umożliwienia bezkarnej rezygnacji z umowy, jeśli zmiana regulaminu była korzystna dla klienta ( tej pory klient mógł dowolnie rezygnować), ale również obowiązki – najbardziej kontrowersyjny to szybkość przeniesienia numeru. W przypadku telefonów stacjonarnych wymóg przeniesienia ma być realizowany w 2 tygodnie w przypadku telefonów komórkowych w 1 dzień. Ten czas nie podoba się operatorom, już nie chodzi nawet o to, że przeniesienie ma być bezpłatne. Większość operatorów wspólnie twierdzi, że nie są gotowi.
Orange
Operator wysłał wniosek do UKE z prośbą o możliwość wywiązania się z dyspozycji do końca lipca. Co prawda przedstawiciel prasowy tego operatora zarzeka się, ze choćby nawet operacje miałby być wykonywane poza systemem, to postarają się przenosić numery w ciągu 1 dnia od dnia wejścia nowego prawa w życie ( jeszcze nie ma informacji jak sprawa jest realizowana)
Plus
Plus podziela stanowisko Orange, a nawet uważa, że synchronizacja procesów wszystkich 4 graczy potrwa dłużej niż zakładany przez Orange czas.
Era
Era nie wypowiedziała się jeszcze publicznie na ten temat.
Play
Play widzi szanse dla siebie w przeniesieniu numerów w 1 dzień (szczególnie do czasu, gdy ma w ręce bardziej atrakcyjne stawki MTR) i jak zapewnia jest już gotowy. Przedstawiciel tego operatora twierdzi, ze decyzja była wykonalna w ustalonym czasie. Przedstawiciel, nie bierze jednak pod uwagę efektu skali, że przy tak małym operatorze, jakim jest Play wprowadzenie nowych procesów jest dużo szybsze i łatwiejsze niż w przypadku pozostałych operatorów.
UKE
Uke natomiast twardo obstaje przy swoim stanowisku i planuje w sierpniu kontrole (a jeśli będą napływały skargi to kontrola będzie wcześniej). Urząd już zapowiedział kary, jeśli decyzje nie będą wykonywane w terminie. Kary mogą wynieść nawet 3% rocznego przychodu operatora za ubiegły rok.
W przypadku realizacji tej decyzji cala czwórka operatorów współpracuje, aby możliwa była realizacja dyspozycji przeniesienia w jeden dzień, to jeden z niewielu przypadków, w których ma miejsce taka współpraca między konkurentami. Operatorom, nie pomaga również fakt, że rozporządzenie znalazło się w dzienniku ustaw dopiero 23 czerwca, z drugiej strony zwlekanie aż do tego czasu, podczas gdy wcześniej istniały ku temu przesłanki, ze takie prawo wejdzie w życie jest przejawem braku wyobraźni lub niechęci ze strony operatorów w realizacji tego zalecenia.
Uważam że w tym wypadku powinno się naciskać na operatorów. Przenosiny numerów telefonów powinny szybkie, łatwe i proste. Nie będę zmieniał operatora z którego korzystam od 8 lat i jestem zadowolony, jednak wole mieć furtkę otwartą i nie czekać tygodniami na przeniesienie numeru.
Czytałem że przeniesienie numeru w jeden dzień to tylko pobożne życzenie nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. Trzeba czekać na rozliczenia abonamentowe z operatorem, co może trwać kilka tygodni.