UKE – wyniki kontroli przenoszenia numerów.

Dnia 20 sierpnia 2009 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował na swojej stronie www.uke.gov.pl wyniki przeprowadzonej kontroli dotyczącej przenoszenia numerów w 1 dzień roboczy. Konieczność przenoszenia numerów w jeden dzień roboczy reguluje nowe prawo telekomunikacyjne, które weszło w życie 6 lipca 2009 roku. Wynika z niego, że operatorzy komórkowi mają obowiązek przenosić numer do innej sieci w 1 dzień, a operatorzy telefonii stacjonarnej w tydzień.

Kontrola przeprowadzona w dniach od 6 lipca do 14 sierpnia wykazała, że obowiązek wypełniają trzej operatorzy. Jest to Orange, Era i Play. Tylko jeden operator – Plus, nie wywiązuje się z obowiązku. Wynika z tego, że zarzuty Play`a pod adresem Plusa, o których pisaliśmy w tym artykule, są jak najbardziej zasadne.

Z analizy rynku wynika, że to Play miał rację w sporze z Plus`em, niemniej jednak jak zapewnia rzecznik prasowy firmy Orange, Pan Wojciech Jabczyński od 17 sierpnia Plus zoptymalizował proces szybkiego przenoszenia i realizuje go całkiem nieźle. Niemniej jednak, czy to wystarczy, aby nie dostać kary od UKE?. Bardzo wątpliwe znając zapał do karania operatorów przez ten urząd.

Rzecznik Orange wyjaśnia, dlaczego Plus mógł tak grać na zwłokę. Z analizy rynku przeprowadzonej przez Orange wynika, że Plus od początku lipca do połowy sierpnia zanotował ogromny, wręcz rekordowy odpływ klientów w związku z przenoszeniem numerów. Ich liczba wynosi prawie 50 tys. klientów. Powodem takiego odpływu jest zmiana regulaminu, i kampania Play`a o której pisaliśmy w tym artykule. Klienci najczęściej od tego operatora uciekają do Play`a. Zaskakujące jest jednak to, że Plus mógł w bardzo prosty sposób uniknąć swojej sytuacji, po prostu mógł jak reszta operatorów postawić się okoniem i nie zmienić regulaminu na polecenie Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji w związku z zapisami w regulaminach (wszyscy mieli błędy, poprawił je tylko Plus, więc klienci mogli zrezygnować z niego bez konsekwencji). Reszta stawki nie zmieniła regulaminu i dostanie za to zapewne karę. Natomiast Plus na początku współpracował z urzędem i źle na tym wyszedł po pierwsze ma ogromny odpływ klientów, po drugie również dostanie karę od UKE, że ociągał się z związku z przenośnością numerów. Bardzo prawdopodobne są słowa Pana Jabczyńskiego, że operator w ten sposób chciał zminimalizować skutki odejść klientów i liczył, że się zniechęcą.

One Comment

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*